Sinterklaas in de kantine: zo maak je er een feestje van

Auteur: Simone
Sinterklaas in de kantine: zo maak je er een feestje van

Sinterklaas is een feest dat leeft bij jong en oud. Voor kantineondernemers vormt het dé gelegenheid om de jongste bezoekers iets extra’s te bieden. Een goed georganiseerde sinterklaasactie zal niet alleen zorgen voor blije klanten, maar ook voor een hogere omzet en een sterkere band met de bezoeker. Het gaat daarbij niet enkel om de lekkernijen die je uitdeelt, maar ook om de beleving, presentatie en slimme keuzes in het aanbod. Het loont om nu al te bedenken hoe het feest concreet vorm krijgt in de kantine.

Zorg voor een feestelijke aankleding

De eerste indruk die bezoekers krijgen bij het binnenstappen van de kantine is doorslaggevend. Wie meteen ziet en voelt dat het grote feest in aantocht is, voelt zich al gauw betrokken en blijft wellicht ook langer hangen. Mogen daarom niet ontbreken: aan vlaggetjes, raamstickers van de stoomboot, kartonnen schoorstenen en warme verlichting. Een schaal met kruidnoten of speculaas op de toonbank maakt de aankleding niet alleen visueel aantrekkelijk, maar nodigt ook uit om direct mee te doen. Kleine details, zoals servetten of koffiebekers met een passende opdruk, versterken de totaalervaring zonder dat het veel hoeft te kosten. Het is ook een goed idee om Sinterklaas zelf uit te nodigen voor een bezoek aan de kantine. Voor kinderen – en vaak ook voor hun ouders – is dit een unieke belevenis. Dit is dan ook een event dat veel extra bezoekers trekt. Kondig dit wel tijdig aan via posters en/of sociale media, zodat iedereen weet wanneer de goedheiligman precies langskomt.

Maak gebruik van lekkernijen

Sinterklaas is natuurlijk het moment van heel wat lekkers. Dit is dan ook iets waarop kantine-exploitanten zich moeten voorbereiden, want ze kunnen hun aanbod maar beter slim uitbreiden. Grootverpakkingen kruidnoten zijn ideaal voor in de kantine. Je kunt ze makkelijk verdelen in zakjes of schaaltjes. Daarnaast is de chocoladeletter een klassieker. Chocoladeletters kun je niet alleen los aanbieden, maar de kleinere versies kun je ook als traktatie geven bij een warme drank. Vooral bij warme melk passen ze heel goed. Speculaasrepen doen het dan weer goed bij koffie of thee. Voor wie extra wil uitpakken, kan het interessant zijn om iets huisgemaakt op de kaart te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verse speculaascake. Een dergelijke cake is vrij eenvoudig en voordelig zelf te bereiden, maar voegt wel een persoonlijke toets toe en geeft bezoekers het gevoel dat ze iets unieks aangeboden krijgen.

Dranken in het juiste thema

Het drankaanbod biedt volop mogelijkheden om de sfeer van Sinterklaas te versterken. Warme chocolademelk met slagroom is een klassieker die je eenvoudig kunt personaliseren met lekkere toppings, zoals in stukjes gehakte kruidnoten of mini-marshmallows. Wie creatief wil zijn, koppelt met andere woorden drank en lekkernij aan elkaar. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen door een warme chocolademelk met slagroom te combineren met een klein chocoladefiguurtje dat in de slagroom blijft staan. Belangrijk is in ieder geval om de presentatie niet te vergeten: serveer chocolademelk bijvoorbeeld in feestelijke sinterklaasbekers of voeg een kaneelstokje toe als roerstokje. Zo wordt zelfs een eenvoudige bestelling een klein feestmoment!

Betrek bezoekers actief

Sinterklaas draait niet alleen om eten en drinken, maar ook om beleving. Kantines die hun bezoekers actief betrekken, creëren een sterkere band en dragen bij aan een gezelligere sfeer. Je kunt bijvoorbeeld voorafgaand aan het grote bezoek een kleurwedstrijd voor kinderen houden. De winnaar krijgt dan een leuk cadeau. Dit is eenvoudig te organiseren en zorgt voor veel enthousiasme. Ook een actie, zoals raad het aantal kruidnoten in de pot, doet het altijd goed en vraagt weinig voorbereiding. Gebruik dan wel een extra vraag om in ieder geval een winnaar aan te kunnen duiden. Zulke initiatieven zorgen ervoor dat klanten de kantine niet alleen zien als een plek om iets te eten of drinken, maar ook als een plek voor gezelligheid en vermaak. De investering hoeft niet groot te zijn, maar de impact is dat wel.

Maak het zichtbaar

Tot slot: een sinterklaasactie heeft pas echt effect als het zichtbaar wordt gemaakt. Zorg dus voor aankondigingen in de kantine, bijvoorbeeld via een menukaart of een vrolijk prikbord. Ook sociale media zijn een krachtig middel: deel foto’s van vrolijke bezoekers met een beker chocolademelk of van een tafel met een schaal kruidnoten, zodat potentiële klanten zien dat er iets te beleven valt. Een eenvoudige promotiecampagne maakt wel degelijk het verschil voor wie hoopt op een echt succesmoment in de kantine. Vergeet niet: hoe meer je inzet op zichtbaarheid, des te groter de kans dat klanten speciaal voor de sfeer van Sinterklaas bij jou langskomen.

20% Korting
Biscy | Crack-It Iced Gem | 12 x 250 gram
Biscy | Crack-It Iced Gem | 12 x 250 gram
5% Korting
Hamlet | Euromunten | 50 gram
Hamlet | Euromunten | 50 gram
5% Korting
Hamlet | Euromunten | 100 x 50 gram
Hamlet | Euromunten | 100 x 50 gram
20% Korting
Bolletje | Kruidnoten | 24 x 100 gram
Bolletje | Kruidnoten | 24 x 100 gram
Bolletje | Bakkers Kruidnootjes | 2 x 5 kg
Bolletje | Bakkers Kruidnootjes | 2 x 5 kg
20% Korting
Bolletje | Bakkers Kruidnootjes Zak | 5 kg
Bolletje | Bakkers Kruidnootjes Zak | 5 kg
20% Korting
Bolletje | Kruidnoten | 60 x 50 gram
Bolletje | Kruidnoten | 60 x 50 gram
20% Korting
Bolletje | Kruidnoten Naturel | 5 kg
Bolletje | Kruidnoten Naturel | 5 kg
20% Korting
Bolletje | Kruidnoten Naturel | 2 x 5 kg
Bolletje | Kruidnoten Naturel | 2 x 5 kg